„Örök szeretettel szerettelek, azért vontalak magamhoz hűségesen” Jer 31,3
Van még ma ilyen „örök szeretet”? Amikor minden forrásban, változásban, elmúlásban és vajúdásban szenved? „Örök barátságok”, „örök szerelmek” válnak áldozattá korunkban. Magukra maradt, csalódott, önmagukba fordult emberek kínlódnak a szeretet, barátság, a megfelelő emberi kapcsolatok hiányában. Mintha valamilyen érzelmi, lelki szárazság uralkodna el embertársainkon, ahogy ma mondjuk: ’nincs motiváció”. Nehezen szánja rá magát bárki az elkötelezett munkára, hivatásra, netán társas kapcsolatra (házasságra), hiszen akkor szabadsága „csorbul”. Így – kiegyezve a meglévő helyzettel – „küldözzük a szem csüggedt sugarát, S köztünk a roppant, jeges űr lakik.” (Tóth Árpád: Lélektől lélekig)
Bibliánkban a fogságba hurcolt választott néphez beszél Istene, Aki „örök szeretet”-nek mondja a magáét. És a fogsággal szemben hűséges vonzalmáról biztosítja a megalázottakat. Az anakronizmus nem zavarja mondandóját, mert az Ő szeretete a teljességet foglalja magában. Egyrészt: örök, azaz nincs kezdete, mert a kezdet előtt már létezett, megelőzi a létet. (Az ősatyák már élvezői voltak szeretetének.) Másrészt: A változások nem kezdték ki: egyiptomi életük, kivonulás, honfoglalás, törzsi szervezet, bírói rendszer (Bírák könyve), vagy a királyság kierőltetése (1Sám 8.), kettészakadt királyság, közben sok-sok lázadozás Istennel szemben, végül a fogságban a büntetés – nem változtatták meg Isten szeretetét. Gazdagodott az idők folyamán, mert irgalom, hosszútűrés, intés, megkegyelmezés oldalát is tapasztalhatta népe, miután önmaga megismerésében előbbre haladt (Jer 31, 18-19). Isten kijelentette, hogy „nem nyughatom Jeruzsálem miatt, míg nem ragyog igazsága, mint a hajnalfény” (Ézs 62, 1). Hűsége biztos menedék volt a bűnbánóknak, az Istenre szorulóknak.
Nekünk azt mondja el a fenti igevers, hogy minden szorongásunk, félelmünk ellenére van támaszunk, mégpedig elérhető távolságban. A Bábelt építő embernek nincs szüksége segítségre (amíg a kölcsönös értetlenség és féltékenység nem szabdalja szét az alkalmi érdekszövetségeket). Akinek Istene van, tudja, hogy nem egyedül él a földön, mert Ő a Teremtő, mindennek Ura, „nagyobb a szívünknél”, javunkat akarja, miközben akaratunkat meghagyva várja engedelmességünket. „Még nyelvemen sincs a szó, te már pontosan tudod…” (139. zsoltár 4. kk.) – bízik a zsoltáros a kikezdhetetlen kapcsolatban. A bevezetőben leírt súlyos kor- és kórtünetek sem ismeretlenek Isten előtt. Egyszülött Fiánál, Jézus Krisztusnál idegenebb ember nem élt ezen a földön minden tisztaságával, emberi korlátokat magára vállaló alázatával (Fil 2, 5-11). Mégis csak jót tett, gyógyított, tanított, emberek változtak meg, ha találkoztak Vele. Követésére hívta, hívja azokat, akik felvettük a keresztyén (krisztusi) nevet, és ígéri, hogy imádságaink meghallgatást nyernek, sőt a boldogságok sorát tárja elénk a Mt 5, 3-11-ben. Van perspektívája a Krisztus követésének. Isten örök hűsége garantálja azt az élet minden keresztjével, amelynek hordozását nem spórolhatjuk meg magunknak. Az erőt Ő adja hozzá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése